Gasztro Túra - Saját készítésű ételek, illetve különböző élmények, tapasztalatok a hazai és külföldi ízek világából!

Csabi Konyhája

Barna sörös marhalábszárpörkölt

A vajpuha hús és az erőteljes ízvilágú, sűrű szaft maga a csoda

2020. szeptember 02. - Csabi Konyhája

Még a blog kezdetén, évekkel ezelőtt írtam már egy igazán fejedelmi receptről, ami egy vadásztól kapott irányelvek alapján készült, később pedig a Csabi Konyhája események során a spéci chilis babomhoz is kialakítottam abból egy egyedi és utánozhatatlan ízvilágú elkészítési módot. Most viszont úgy gondoltam, hogy egy kicsit más megközelítéssel készítem el ezt az örök és megunhatatlan kedvencet.

dsc09035.JPG

Kezdésként jó szokás szerint egy kanálnyi sült zsírt felolvasztottam, majd egy igen emberes adagnyi, 80dkg apróra kockázott vöröshagyma negyedórás hőkezelése következett sűrű kavargatások közepette. 2tk sóval és 3-3tk őrölt fekete borssal és őrölt köménnyel fűszereztem, a jelzett idő letelte után pedig egy lereszelt répa (20dkg) és két apróra kockázott lecsópaprika (20dkg) is a hagymás alaphoz csatlakozott. Öt percnyi kevergetés után már a felkockázott marhalábszár (1.4kg) következett és kb. 5 perc aktív kavargatás, ami idő alatt minden egyes húsdarab szépen bebarnult. Közben 2tk őrölt édespaprikával is megszórtam és 3 gerezd fokhagymát (23g) is reszeltem hozzá.  

dsc09028.JPG

dsc09031.JPG

Hozzáöntöttem egy konzervnyi (400g) aprított paradicsomot, egy rottyanást követően pedig felöntöttem egy doboz (0.5l) barna sörrel is, ami a chilis babos pörkölt alapnál is bevett szokás nálam már évek óta. Forrást követően beledobtam 4 babérlevelet, megszórtam 1-1tk őrölt szerecsendióval és szódabikarbónával, valamint egy kedves barátom legújabb gyilkos chili szószából (amiről bővebben itt olvashattok) is adtam hozzá 8 cseppet. Fedő alatt, közepes hőfokon egy órán át rotyogtattam, időnként megkeverve. Ez idő alatt szépen be is sűrűsödött, így aztán még egy doboz sörrel is felöntöttem, fél óra után ismét kellően besűrűsödött, ekkor fél liter vizet öntöttem még hozzá és 2tk majorannával és 1tk sóval is még meghintettem. 30 perccel később, azaz hús szempontjából összesen két óra főzési idő után késznek nyilvánítottam a nagy művet, hiszen a szaft gyönyörűen besűrűsödött, a hús pedig vajpuhára főtt. Ekkor még egy csokor apróra vágott friss zellerzölddel is még elkevertem, majd bulgurral tálaltam. Az ízvilág igencsak erőteljes, ütős lett, kellemesen csípős is és hát rettentően laktató ugye az egész, főleg ha még némi kenyeret is eszik mellé az ember. Kipróbáltam némi tejföllel is, ami kicsit új irányba mozdította el az ízvilágot. Nem szokásom tejföllel enni a pörköltet, de jelen esetben nekem határozottan bejött.  (4 adag)

dsc09033.JPG

dsc09036.JPG

dsc09039.JPG

szerk.: időközben megcsináltam bográcsban is, duplázva az adagot (nyilván a jelzett idők is változtak) és hát a végeredmény továbbra is csillagos ötös! :) 

A bejegyzés trackback címe:

https://csabikonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr9316184932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csorsza 2020.09.03. 15:31:40

A kaja jó, a helyesírás nem. Barnasörös, negyedórás, és a vesszők.

röf 2020.09.03. 17:19:36

Biztosan finom lett, a technológiát tekintve hasonlóan csinálom én is, de...
1,4 kg husiért én biztosan nem veszem elő a bográcsot, sárgarépát nem teszek bele, ennyi cucchoz a köményet soknak, a fokhagymát és az őrölt paprikát kevésnek találom. A fölaprított hagymát nekem sosem sikerül háromnegyed óránál hamarabb megpirítani, és a lábszárat sem sikerül két és fél óra alatt készrefőzni. De hangsúlyoznám, biztosan finom így is, ránézésre mindenképpen.

Pierr Kardán 2020.09.03. 20:10:16

80 dkg hagyma nagyon sok másfél kiló húshoz. Nem szerintem, hanem objektíven!

A sok hagymától - bár a szaft sűrű lesz - édeskés ízt kap a pörkölt, amit csak plusz fűszerek hozzáadásával lehet ellensúlyozni, az édes ízt ellensúlyozó sok fűszertől pedig nehéz, nyomott ízű lesz a pörkölt.

Ráadásul itt a 80 dkg hagymára még 40 dkg konzervparadicsomot, meg 20 dkg zöldpaprikát is adnak, tehát szegény húsnak a saját súlyával megegyező lecsóízt kellene ellensúlyozni, úgy, hogy a lecsóra még öntenek 1 liter sört is :-(

Szóval ez a pörkölt egyesek szerint biztosan finom, de igazából egy mesterkélt ízű valami :-(

Csabi Konyhája · http://csabikonyhaja.blog.hu 2020.09.04. 08:25:32

@csorsza: pedig BARNA SÖR, a negyedórát tényleg elírtam, köszi! ;)

Csabi Konyhája · http://csabikonyhaja.blog.hu 2020.09.04. 08:29:04

@röf: hát ízlések és pofonok! :) persze, bográcsot én se venném elő ennyiért, de mondjuk egy egyszeri étkezéshez, négy főre, érdemes a tűzhely elé állni két órára. én is meglepődtem az idő rövidségén, de hát ennél nagyobb baj sose legyen. :) én nagyon szeretem a köményt és sose bánom ha hangsúlyos, és alapból ugyan én se tennék bele répát, de mint írtam is az elején, most direkt másképp akartam elkészíteni. :) én eleve nem nagyon szoktam 2x ugyanazt az ételt megfőzni, ha mégis, akkor valamit mindig változtatok rajta :) köszi a figyelmet!

Csabi Konyhája · http://csabikonyhaja.blog.hu 2020.09.04. 08:34:25

@Pierr Kardán: én mindig sok hagymával dolgozok, sose értettem az olyan recept leírásokat, amik fél fej hagymával vagy ilyesmivel indítanak. :) persze néha túlzásba tudok esni, elismerem, de szeretek kísérletezni, és ez is egy kísérlet volt, ami végül igencsak sikeresen zárult. nem lett édeskés de mű ízű sem, de tény, hogy nagyon karakteres ízvilágú lett a végeredmény, amit én egyáltalán nem bántam. :)

Zoli a séf 2020.09.04. 08:43:02

Flamand marhapörkölt

hozzávalók / 6 adag
 1.5 kg marhahús (4 centis kockákra vágva)
 1 ek barna cukor (kristály cukor)
 4 ek napraforgó olaj
 3 nagy fej vöröshagyma (vékonyan szeletelve)
 3 gerezd fokhagyma (szeletelve)
 3.75 dl barna sör
 5 dl marha alaplé
 kakukkfű
 borsikafű
 2 db babérlevél
 só ízlés szerint
 bors ízlés szerint
 1 ek petrezselyem (a tálaláshoz)
még több kérdés
HIRDETÉüldöm
elkészítés
1. A húst nagyobb 4x4 cm es kockákra vágjuk, majd egy nagyobb lábosban a két kanál olajban elősütjük a húst – ha nagyobb mennyiség akkor nem egyszerre , hanem több részletben végezzük a sütést, hogy a hús pirulhasson.
2. Még egy kanál olajat teszünk a fazékba, és a hagymát a fokhagymával nagyon lassú tűzön karamellizáljuk benne. A fokhagymát a pirítás vége fele tesszük bele.Félidőben hozzáadjuk a cukrot
3. Ha ez megvan, felerősítjük a gázt, visszatesszük a fazékba a húst, leöntjük a sörrel, a marhahúslével, beletesszük a két babérlevelet, a kakukkfüvet, borsikafüvet borsot, ellenőrizzük a sót.
4. Ha felforrt, , minimumra vesszük a gázt és kb. 1 és 3/4 óra múlva már megpuhult,(ha elfőné a levét vízzel pótoljuk), és úgy hagyjuk lassan forrni, amíg a szaft besűrűsödik.
5. A kenyérszeleteket megszárítjuk megkenjük mustárral, majd a mustáros felével lefelé a bográcsba fektetjük, addig főzzük míg a kenyér beleolvad a szaftba és besüríti azt
6. Petrezselyemmel megszórva tálaljuk
Mesés!!!
süti beállítások módosítása